Türkiye’de motosiklet sayısı hızla artıyor

Türkiye’de trafiğe kayıtlı motosiklet sayısı her geçen yıl büyük bir ivme kazanırken, bu artış beraberinde yeni düzenlemeleri de gündeme getiriyor. Hem ekonomik kriz hem de büyükşehirlerde bitmeyen trafik, vatandaşları iki tekerlekli araçlara yöneltmiş durumda.

125 cc düzenlemesi motosiklet ilgisini patlattı

İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya’nın açıkladığı ve 2024 yılının şubat ayında TBMM’den geçen düzenlemeyle, B sınıfı ehliyet sahipleri yeterlilik sınavını geçmeleri şartıyla 125 cc’ye kadar motosiklet kullanabilir hale geldi.
Bu karar özellikle şehir içi ulaşımda yaygın kullanılan 50–125 cc arası motosikletlere olan talebi ciddi ölçüde artırdı.

Düzenleme genişliyor: 150–250 cc de masada

Son bir yıldır Meclis’te tartışılan Trafik Eylem Planı için uzlaşma sağlanamazken, kulislerde önemli bir iddia dolaşıyor:
125 cc sınırının genişletilmesi.

Buna göre, B sınıfı ehliyet sahiplerine tanınan muafiyet hakkının:

  • 150 cc

  • 200 cc

  • 250 cc

aralığındaki motosikletleri de kapsayacak şekilde genişletilmesi üzerinde çalışma yapıldığı öne sürülüyor.

Ekonomik kriz motosiklete yönelimi hızlandırdı

Vatandaşların büyük bölümü, yüksek enflasyon ve otomobil fiyatlarındaki uçuş nedeniyle motosiklet kullanımının kolaylaştırılmasını destekliyor.
Düşük yakıt tüketimi, düşük bakım masrafı ve trafikte pratik ulaşım sunması nedeniyle motosikletler özellikle büyükşehirlerde önemli bir alternatif haline gelmiş durumda.

Birçok kullanıcıya göre:

  • Motosiklet kullanımı arttıkça trafik rahatlayacak,

  • Hem ekonomik hem de hızlı ulaşım mümkün olacak,

  • Devletin bu yöndeki düzenlemeleri ulaşımı daha sürdürülebilir kılacak.

“Hindistanlaşma” tartışması: Sosyal medya ikiye bölündü

Öte yandan, motosiklet sayısındaki hızlı artışı eleştiren önemli bir kesim de bulunuyor.
Bazı kullanıcılar Türkiye’de motosiklet kullanımındaki patlamanın, ekonomik zorlukların yarattığı bir sonuç olduğunu ve “Hindistanlaşma” etkisi yarattığını savunuyor.

Bu kesime göre:

Gözler İçişleri Bakanlığı’nda

Tartışmalar devam ederken, hem kamuoyu hem sektör temsilcileri hem de uzmanlar gözlerini İçişleri Bakanlığı’ndan gelecek yeni açıklamalara çevirmiş durumda.
Önümüzdeki günlerde B sınıfı ehliyetle daha yüksek cc’li motosiklet kullanımının resmileşip resmileşmeyeceği netleşecek.