Ulaştırmada Yön Doğu, Ama Yatırımlar Batıya Kıvrılıyor

Karadeniz’in stratejik kenti Samsun, ulaşım projelerinde kritik bir kavşağa geldi. Kentin doğusunda yıllardır yaşanan trafik sıkışıklığı ve sanayi yoğunluğu, teknik raporlarla defalarca vurgulanırken, son dönem yatırımların batıya yönelmesi kamuoyunda “öncelik ulaşım mı, rant mı?” sorusunu gündeme getirdi.

Doğu Sıkışıyor: OSB, Lojistik Merkez, Liman, Havalimanı Aynı Hattın Üzerinde

Tekkeköy ve Çarşamba hattı, Organize Sanayi Bölgeleri, Lojistik Merkez ve Liman ile birlikte havaalanı trafiğini de taşıyor. Bu durum, Karadeniz Sahil Yolu’na aşırı yük bindiriyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2025-2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı, çözümün net olduğunu belirtiyor: “Doğu Çevre Yolu yapılmalı.”

Çözüm Doğu Aksı

Samsun Ulaşım Ana Planı Sonuç Raporu (2020) da kentin doğusundaki tıkanıklığı “kritik sorun alanı” olarak tanımlıyor. Hem kent içi hem de ülke çapındaki lojistik entegrasyon için Doğu Çevre Yolu'nun stratejik önemde olduğu defalarca vurgulanmış durumda.

Ama Gündem Batı Çevre Yolu

Tüm bu teknik gerçeklere rağmen kamuoyunda son dönemde Batı Çevre Yolu projesi öne çıkarılıyor. Bunun nedeninin ulaşım değil, imar olduğu yönünde ciddi iddialar var.

Atakum’da İmar Hareketliliği

Son 5 yılda Atakum’un batı mahallelerinde gözle görülür bir imar hareketi yaşanıyor. OKA’nın 2018 tarihli Samsun Altyapı ve Ulaştırma Eylem Planı, bu bölgede nüfus artışı ve konut yoğunluğuna dikkat çekiyor. Güzergâhı netleşmeyen Batı Çevre Yolu öncesinde bölgede yapılan imar planı değişiklikleri ise rant iddialarını güçlendiriyor.

İlkadım’da gençlik hareketi! Yeni başkan Hayriye Kaya oldu
İlkadım’da gençlik hareketi! Yeni başkan Hayriye Kaya oldu
İçeriği Görüntüle

Spekülatif Artış ve Tarım Alanları

Bazı bölgelerde tarım arazilerinin konut alanına dönüştürülmesi, kamulaştırma öncesi arazi fiyatlarının spekülatif biçimde yükselmesi, projeye dair soru işaretlerini büyütüyor.

Rant Yatırımı mı, Ulaşım Projesi mi?

Kentteki ulaşım darboğazına dair bu kadar net teknik veriler varken, batı yönündeki yol planlarının öncelikli hale gelmesi, kamuoyunda haklı bir şekilde “ulaşım değil, imar rantı mı hedefleniyor?” sorusunu gündeme getiriyor.

Lojistik Master Plan da Doğuyu Gösteriyor

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın Türkiye Lojistik Master Planı, Samsun’u Mersin-Samsun Kuzey-Güney lojistik hattının kilit noktası olarak tanımlıyor. Bu tanım, doğudaki altyapının ülke ekonomisi için ne kadar kritik olduğunu ortaya koyuyor.

Teknikte Yön Doğu, Ama Uygulamada Batı

Bugün Samsun’un ulaşım projelerinde teknik veriler doğuyu işaret ediyor. Ama siyasi ve ekonomik tercihler yatırımları batıya çekiyor. Kentin geleceği için yön belli: Doğu. Ancak asıl mesele, bu yönü izleyip izlemeyeceğimiz.

Kaynak: Haber Merkezi